čtvrtek 15. listopadu 2012

Promítání 21.11.


Začátek: 18:00
Téma:
La Cómedie humaine

Pod vznešeným názvem La Cómedie humaine, který jsem pro toto téma zvolil, se skrývá zemitý žánr československé filmové tvorby šedesátých let. Na svět jej přivedla autorská trojice Passer, Forman, Papoušek, jejíž filmy z tohoto období zachycují životy obyčejných lidí z nižších vrstev v jejich směšnosti, trapnosti a tragičnosti. Zásadním prvkem, dodávajícím filmům tohoto žánru nezaměnitelný charakter, je obsazení neherců (tj. lidí bez herecké zkušenosti) do hlavních rolí. Právě z obsazení bezprostředních, výrazně osobitých „herců“ jako byl Josef Šebánek, Jan Vostrčil nebo Josef Kolb pramení síla tohoto žánru. Tématem filmů jsou zpravidla nesnáze v rodinných nebo milostných vztazích.

Tvorba Ivana Passera, Miloše Formana a Jaroslava Papouška byla v tomto období nerozlučně svázána, a je třeba o nich mluvit ve vzájemných souvislostech. První lidskou komedií byl Černý Petr (1963) v režii Miloše Formana, který byl natočen podle novely Jaroslava Papouška. Černý Petr získal hlavní cenu na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu, a stal se díky tomu modelem, na který mělo smysl navazovat. Rok 1965 dal vzniknout filmům Intimní osvětlení a Lásky jedné plavovlásky. Intimní osvětlení vzniklo jako spolupráce Papouška a Passera bez Formanovy účasti. Lásky jedné plavovlásky byl první film, na kterém se podílela celá trojice – Passer a Papoušek jako scénáristé, Forman jako režisér.

 Vrcholem žánru se stal film Hoří, má panenko z roku 1967, a to nejen kvůli svým uměleckým kvalitám, ale i kvůli dramatickému příběhu svého vzniku. Film sponzoroval slavný italský producent Carlo Ponti na tehdejší poměry astronomickou částkou 80 000 dolarů, která umožnila Formanovi natáčet na kvalitní barevný film. Hoří, má panenko zachycuje vesnický ples dobrovolných hasičů ve všech jeho tragikomických odstínech: rozkradená tombola, chlípnost starých hasičů i zpackané hašení požáru. Film se nelíbil ani vládnoucí garnituře, která v něm viděla ponižování obyčejných lidí, ani Carlu Pontimu, který požadoval po Formanovi vrácení investice. Navzdory okolnostem byl však poslední Formanův český film nominován na Oscara.

Po Formanově a Passerově emigraci do USA se stal jediným zástupcem žánru Jaroslav Papoušek, který dal coby scénárista i režisér vzniknout trilogii o rodině Homolkových. Bylo by velkou chybou chápat Homolkovi jako komunistickou ódu na buranské češství, protože minimálně Ecce homo Homolka (1969) bezešvě navazuje na odkaz žánrových předchůdců. Úvodní scéna Ecce homo Homolka, která zachycuje rodiny prchající z lesa před voláním o pomoc, patří mezi to nejzajímavější, co československá kinematografie nabízí.

Na závěr nelze opomenout roli kameramana Miroslava Ondříčka, který před emigrací natočil filmy Intimní osvětlení, Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko.

Součástí promítání bude i dříve nikdy neviděný krátký film Da capo al fine (1970), který nabízí fascinující pohled do brněnské amatérské tvorby ztracené v hlubinách historie.

Petr Suchánek








Žádné komentáře:

Okomentovat