Začátek: 18:00
Téma:
Soudní dramata
Každý, kdo někdy navštívil soudní jednání, ví, že se u soudu
občas dějí úžasné věci. V soudní síni se skrývá celý svět, jehož nesmírnost je však koncentrována do několika standartních rolí a pár sešitů procesních pravidel. Commedia dell’arte. Vstup je přitom zdarma a každé představení je
jiné. Není divu, že prostředí soudní síně slouží filmařům konzistentně jako
kulisa, která hostila některé z nejoceňovanějších filmů. Soudní dramata jsou totiž vždy o něčem jiném, než o soudním procesu samotném.
Vždy hledají nějakou skrytou pravdu, kterou se pomocí precizních právních
postupů snaží extrahovat z nepřehledné reality. Prostředí soudní síně je svým způsobem filmem ve filmu (nebo snem ve snu a la Inception), kterým se pointa vplíží divákovi do jeho nitra.
Jako filmový žánr jsou soudní dramata žánrem typicky americkým. Prvek
poroty v americkém soudním systému je divácky atraktivní, protože
automaticky nabízí subjekt, jehož očima může divák příběh vnímat. Americká soudní
dramata také typicky zobrazují boj s patologickými sociálními jevy, které
americkou historii provázejí. Od náboženského fundamentalismu (Inherit the
Wind), přes rasovou nesnášenlivost (To Kill a Mockingbird), až po homofobii (Philadelphia). Tato skutečnost ostatně odráží silnou roli, kterou soudnictví v americkém ústavním systému hraje, a přelomová soudní rozhodnutí jako Loving vs Virginia nebo Brown vs Board of Education.
Jeden prvek amerických soudních dramat si jistě vybaví každý filmový divák: NÁMITKA!
Kramerová versus Kramer
Drama zachycující spor rozvedených manželů o péči nad sedmiletým synem
a jeho dopad na všechny zúčastněné. Těžištěm filmu je však vztah otce a malého syna, kteří jsou na sebe z ničeho nic odkázáni. Film získal pět Oscarů a v době úsvitu blockbusterů v něm stále zní slábnoucí tón nového Hollywoodu.
Philadelphia
Philadelphia jako jeden z prvních Hollywoodských filmů vnesl do
veřejné diskuze téma viru HIV, homosexuality a homofobie. Tom Hanks hraje úspěšného
právníka, který díky svému onemocnění a sexuální orientaci přišel o práci. S pomocí
bývalého konkurenta (Denzel Washington) se snaží domoci spravedlnosti. Oproti morálně ambivalentní Kramerová versus Kramer je Philadelphia film s jasným morálním poselstvím a vírou ve spravedlnost.
Nesnesitelná krutost
Žádný správný žánr nemůže existovat bez svojí parodie. Poněkud přehlížená komedie bratří Coenů si střílí
z cynických právníků a nejrůznějších stereotypů, kterými jsou soudní dramata zabydlena.
Film nabízí skvělé herecké výkony a černý humor typický pro filmy bratří Coenů. Morálka a spravedlnost jsou v Nesnesitelné krutosti tím, co vede příběh do absurdních končin.
Žádné komentáře:
Okomentovat